Retket

Umpimähkä 2023

Retkemme suuntautui Lapuan kautta Alajärvelle ja ensimmäinen kohde oli Ateljee Autio Tapolanvuorella. Ateljeen isäntä odotteli meitä hirven- ja ketun nahkoihin sonnustautuneena.
Kuulimme paikan historiasta sekä inspiraation lähteistä kirkkosalissa. Kiertelimme enkeli- kalevala- ja metsäsalissa. Paljon oli tullut uutta taidetta puusta ja isäntä kertoili, että hän tekee ensi talvena vähän isomman teoksen jossa Väinämöinen laulaa Joukahaisen suohon. Eli uutta pukkaa ITE TAITEILIJAN mielessä kokoajan lisää. Tällä paikalle iso suositus käytikohteeksi.

Nälkä alkoi ahdistella kulkijoita ja auton nokkaa käänneltii seuraavaksi Punaisen tuvan viinitilalle jossa meille oli laitettu pöytä koreaksi. Pöytä notkui salaatteja, kasviskratiinia, kermaperunoita ja possunfilee-kastiketta. Jälkkärinä täytekakkukahvit. Maittavan aterian jälkeen tilan viini myymälä aukaisi meille ovensa, kotimaisia marjaviinejä punaisena ja valkoisena oli tarjolla joten ehkäpä joulupöydän ruokajuomat lähti sieltä matkaan. Todella hyvä käyntikohde.

Kierros jatkui ja Pauli kurvaili pieniä teitä Kuortaneenjärven länsirannalle missä silmäilimme Kuortaneen nähtävyyksistä Piiskoomännyn. Rangaistus puu jossa pahan tekijät saivat käräjillä tuomitut raipaniskut ns.pitkin selkää. Sivallukset veivät toisinaan jopa hengen piiskattavalta. Näytösluonteisesti viimeinen julkinen piiskaus on ollut 1982 Kesäjuhlien yhteydessä.

Länsirantaa ajelttiin Kuortaneelle päin ihaillen tienvarren kauniita kaksifooninkisia talonpoikaistaloja joita Kuortaneella on säilynyt 140 kappaletta. Lähinnä Länsirannalla ja Ruonassa.

Kuortaneen infossa kerrattiin tunnetut Kuortanelaiset, Soile Yli-Mäyry, Iivari Honkola ja Kuortaneella syntynyt Alvar Aalto.
Samoin käytiin läpi muita paikkakunnan nähtävyyksiä Etelä-Pohjanmaan Riviera on iso hiekkainen uimaranta kirkkorannassa ja ansaitsee nimensä Yyterin ja Kalajoenhiekan tavoin. Museoista mainittakoon talomuseo ja Klemettimuseo. Erilaisia muistomerkkejä löytyy sotien ajalta 1700-1800 luvuilta, Isovihan ajalta. Tervahautoja on paikkakunnalla poltettu niin, että paikallisia ihmisiä nimiteltiin Nokiottiksi.
Retkemme ajankohta oli niin syksyinen, että kesäisin auki olevat paikat oli jo suljettu joten tutustuminen niihin ei enään onnistunut.

Keskustan kirjastossa oli Taiteilija Riitta Ahon taidenäyttely johon kävimme tutustumassa.  Riitta on myös ITE taiteilija. Ihania tauluja monesta aihepiiristä, henkilöistä, maisemista ja eläimistä.

Matka jatkui Alavuden suuntaan joten Tuurihan se sieltä vastaan tuli, auton klasista katottiin Vesan kauppaa ja ajettiin ohi.

Ostoksen nälkäiset käväisi pikaisesti sitten Keskisellä, siis Mikko Keskisellä sieltä toisesta kun ei pikaisesti pois pääse. Mukaan jäi monenlaista siivousvälineistä kirveenvarsiin. 😄
Reissun päätöskahveilla poikettiin Alavuden ABC:llä kun se Taidekeskus Harrikin oli sulkenut jo ovensa.

Reisussa meitä oli 36 henkilöä valitettavasti kameraa ei kukaan muistanut reissulla käyttää, mutta  Ateljee Autiosta löytyy joitain kuvia sivustolta, alasivulta, Kivitippu.

Umpimähkä 2022

Tällä kertaa tehtiin maakuntaa tutuksi kun ajeltiin ensin Pohjanmaan omaan huvipuistoon Power Parkiin. Kiinihän se jo syksyllä oli, mutta linjurilla kierrettiin alueella, leirintäaluetta myöten. Sitten suunnattiin ruokailuun Road Hauseen, NAM  Oli hyvä ruoka, vahva suositus poiketa.

Paikkana oli mielenkiintoinen kun Lillbackan Jorma oli kuskannut näyttelytiloistaan pienoismalleja ja muuta nähtävää ostoskeskuksen käytävälle. Näytti siltä että James Bond oli unohtanut yhden kulkupelinsä sinne.

Vatsat täynnä siirryttiin Kauhavan puukkomuseolle, siellä oli muutakin nähtävää. Vanhoja käsityöläisten laitteita ja tekstiiilejä, nappikokoelmaa jne. . .  Joku osti pohjalaisaiheisia koruja, helavyötä mukaellen tehtyjä.

Sitten kurvailtiin Lapuan Vanhan Paukun alueelle, ihailtiin Esko Nikkarin muistomerkkiä ja Lapuan Kankureitten myymälää. Totesimma notta oman pitäjän myymäläs on halavempia tuottehia.  Iso Prässissä käytiin nauttimassa kahvit. Palvelualtista oli henkilökunta ja hyvät kahvileivät.

Vielä oli jokunen kohde joten matkaan vaan, löysimme seuraavaksi ISON ja KOMEAN KIRKON oltiin siis Ylistarossa. Suntio ohjaili meidät takaovesta sisälle ja piti meille esittely puheen. ON se KOMIA myöntää täytyy.

Hiljalleen Pauli ohjaili linjuria pikkuteitä kohti Kurikkaa. Panttilan kautta saavuttiin kaupunkiin,  uuteen lankakauppaan tutustumaan. Pikku ostokset ja keksikahvit,  aloimme siirtyä kohti linjuria. Vielä vain Pauli teki pikku kierroksen ja saimme silmäillä Mietaan patsaan auton klasiista tuijotellen. Sitten kotiapäi `.

KUVAT löytyy myös. Mukana 34 reissaajaa.

Kesäretki 2022

Kesäinen lomareissu suuntautui tällä kertaa Hauholle, Vähäjärven loma- ja koulutuskeskukseen.  Retkestä löytyy myös kuvia.

Meno matkalla kahviteltiin hämeenkyrössä Frantsilan Kehäkukkan kahviossa, oli mielenkiintoinen paikka ja hyvät piiraat.  Kahviotila on ollut aikaisemmmin kylän ensimmäinen kansakoulu, joten historiaa huokui seinät, palvelu oli kuitenkin tätä päivää.

Vähäjärvellä meidät otettiin iloisesti vastaan tulokahvien merkeissä. Ensimmäisenä iltana rentouduimme rantasaunalla, uiden ja saunoen. Vähäjärven vesi oli mukavan lämmintä.

Meidät oli huomioitu myös "talon" puolesta hyvin, aamiaisen aikaa oli siirretty myöhäisemmäksi koska meidän lomapakettimme oli puolihoidolla. Toki lounastakin olisi tilaamalla saanut.  Aamiainen oli niin runsas, että hyvin pärjäsi päivälliseen saakka. Kahvia saimme keitellä kirjastossa itse ilmaiseksi tai ostamalla kahviosta.

Reisuun sisältyi myös kesäteatteri, musiikki painotteinen Pohjoisen taivaan alla  esitys. Näytös perustui Leevi and the Leavingsien musiikkiin. Komediallinen esitys piti sisälään myös draamaa. Viihdytävä näytös tutujen kappaleiden myötä kutitteli nauruhermoja.

Iltaisin seurusteltiin takkahuoneessa, "luurimusan" tahtiin vähän tansittiinkin.

Keskiviikkona piirattiin ja kokeiltiin pelata mölkkyäkin. Osa porukasta pelaili korttia. Uimassa tietysti käytiin vähän mennen tullen vaikka tuulinen keli jäähdyttikin Vähäjärven viileämmäksi.

Reissukohteena voimme suositella Vähäjärveä. Henkilökunta iloista ja palvelualtista.  Reisssussa meitä oli 14 henkilöä.

Ihan mukava lepoisa reissu!

KUVAT

Kesäretki 2021

Korona rajoituksien poistutttua tartuimme Lappajärven kylpylähotelli Kivitipun edulliseen tarjoukseen ja suuntasimme sinne kesälomareissulle.

Ilmajoen Eläkkeensaajat olivat myös tulleet rentoutumaan samaan aikaan. Mikä oli meidän onnemme. Pääsimme tutustumaan Lappajärveen heidän linja-autossaan.  Nähtiin kirkko ja kuulimme Tsunamien uhreista joiden viimeinen leposija on kirkkomaassa. Ostokisilla piipahdettiin paikallisessa S-Marketissa ja - "Kukkakauppassa",  Puutöitä oli esillä vanhalla koululla siellä oli myös kirpputori ja Värjäämö oli naisten taivas lankojen tarjonnan suhteen.

Pientä korvausta vastaan Ilmajokisten kuljettaja vei meitä Ateljee Autioon Tapionvuorelle. Ihanaa oli, että Tapion isäntä otti meidät ilolla vastaan vaikka oli vielä marjametsässä kun tulostamme soiteltiin.

Siellä vasta nähtävää olikin. Kirkkosali, Kalevalasali, Tuonela, Enkelisali jne. . .  Isäntä itse on tuon "Linnan" tehnyt siirrelen kiviä vuosien ajan. Ite taiteiliana maalannut kiveen ja puuhun erilaisa hahmoja.

Mielen vei suorastaan nöyräksi isännän kertoessa työelämässä kohdanneista asioista, poliisina on nähnyt elämän nurjaa puolta hyvin paljon.  Armon käsite hänellä on saanut aikaan innon tuon kokonaisuuden luontiin.  Näkemisen arvoinen paikka, kannattaa käydä katsomassa.

Tietysti tutustuttiin myös Kivitipun kivinäyttelyyn.

Omaa kivaa pidettiin, onnistuimme löytämään hiekkaisen kohdan parkkipaikalta ja Mikko kaivoi piiraustikut esiin je siitä peli käyntiin.

Ilmajokiset kutsui meidät mukaan laulu hetkeen. Heillä oli hyvä esilaulaja joten mukava lauluhetki heidän kanssaan.

Karaoke iltaan osallistuttiin ja vähän tanssittiin. Rohkeimmat meistä uskaltautui laulamaankin. Osa yksin ja osa porukalla.

Majapaikkana Kivitippu oli suhteellisen hyvä. Ainut mikä tökkii oli ruokailu. Kaikin päiviteltiin kun aamiainen oli buffet, mutta päivällinen tarjoiltiin pöytiin. Mikä aiheutti pitkiä odotusaikoja.  Alkukeittoa olisi voinut hakea itse, mut sekin kuultiin vasta viimeisenä iltana. Ruoka oli kyllä hyvää joten ehkä sitä sitten kannatti odottaakkin. . .  Eikös niin sanota.

Kaikkiaan hintasa väärti reissu!  Menossa mukana 16 henkilöä.

KUVAT

Umpimähkä reissu 2019

Matkamme alkoi Jalasjärven vanhalta matkahuollolta 01.12.2019 aamulla

klo: 08:00  Suuntasimme kohti Niinisalon varuskuntaa. Siellä joimme munkkikahvit sotilaskodissa. Seuraavaksi matka jatkui Eliisa Majaana Oy:n nahkaverstaalle Keikyälle jossa meille esiteltiin tehtaan toimintaa ja historiaa. Keikyällä kävimme katsomassa myös suomen pisintä puurakenteista riippusiltaa joka ylittää Kokemäenjoen. Sieltä matkamme jatkui Huittisiin jossa kävimme syömässä vanhan vapaapalokunnan rakennuksessa, joka on nykyään ravintola Kahvikammari.  Seuraavaksi kävimme katsomassa nyplättyjä pitsejä, käväisimme Kivikylän Kotipalvaamo Oy: Hullulenkissä ja viimeiseksi kävimme katsomassa pahkoja. Veljekset Viitala OY:n Sari Hirvilammi oli suunnitellut meille tosi antoisan reissun jossa oli nähtävää ja koettavaa kaikille.

Reissuun osallistui 33 henkilöä

Kesälomareissu 2019

Kesällä 2019 teimme reissun kylpylähotelli Peurunkaan Laukaalla.

Matkalla kohteeseen jouduimme vaihtamaan autoa kaksi kertaa linja-auton hajotessa, mutta pääseimme kuitenkin perille. Huoneet saatuamme uimme, saunoimme, lenkkeilimme ja kävimme järvessä uimassa.

Kävimme myös Jyväskylässä Pandan tehtaanmyymälässä ja Viherlandiassa. Paluumatkalla pysähdyimme järven rannalle jossa pidimme pienen jumppatauon. Matkalle osallistui 22 henkilöä ja kaikki tykkäsivät matkasta.